Anställda slipper trängselskatten

Många privatanställda med tjänstebil kommer att slippa trängselskatten, som införs i Stockholm den 3 januari. Arbetsgivarna planerar att betala alla skatter eftersom det blir för krångligt att hålla reda på om bilresan är privat eller sker i tjänsten. Det rapporterar Sveriges Radio Stockholm.

Scania, med huvudkontor i Södertälje, har ungefär 1 100 tjänstebilar. Företaget har beslutat att stå för samtliga trängselskatter, oavsett i vilken ärende bilen rullat förbi en kontrollstation vid Stockholms in- och utfarter. Det kommer att kosta företaget ungefär en miljon kronor.

Företaget har räknat ut att det skulle behövas flera heltidstjänster bara för att varje dag sitta och dela upp trängselskatten mellan företaget och de anställda. Men skulle försöket bli permanent måste vi tänka om, säger personaldirektören Magnus Hahn till Radio Stockholm.

AstraZeneca med ett tusental tjänstebilar och telekomkoncernen Sony Ericsson med 800 bilar resonerar på ungefär samma sätt.

De flesta mindre kommuner, som till exempel Södertälje, har också avskaffat förmånsbilarna, men det finns anställda som kör privat bil i tjänsten, bland dem kommunalrådet Anders Lago. Han och andra får då i efterhand skicka räkning till kommunen på de trängselavgifter som blir aktuella.

Kommunala bolag är lite mer generösa med tjänstebilar. Inom Telgekoncernen i Södertälje finns åtta sådana fordon, bland annat hos VD:n Kjell Hasslert. Han säger att trängselskatten betalas av bolaget, men om det gäller en privatresa så kommer den anställde själv få betala in den avgiften till företaget.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".