"Patientklagomål ger resultat"

Allt fler missnöjda patienter klagar hos patientnämnden i Sörmland. Patientnämnden för vidare synpunkterna till de ansvariga för vården och det leder till förändringar säger nämndens chef Margaretha Eriksson.  

Enligt Margaretha Eriksson Kanslichef vid patientnämnden har nämnden blivit en instans att räkna med.

- Det senaste året har vi hamnat mycket mer på kartan. Landstinget tar till sig våra synpunkter och försöker skriva svar till patienterna som går att förstå, säger hon.

Patientnämnden ska ta tillvara patienternas intressen när någon är missnöjd med vården. Förra året ökade antalet ärenden hos patientnämnden i länet med 18 procent, många som klagar är missnöjda med vård i samband med operationer på de tre sjukhusen, men det gäller andra saker också.

- Vi har skrivit till olika kommuner socialnämnder och där har vi fått gehör. De kommer att se över sina rutiner, säger Margaretha Eriksson.

Och under 2005 fick patientnämnden ta emot 1010 anmälningar, jämfört med 854 året innan. Margareta Eriksson säger att det är bra att reagera om det inte fungerar som det ska inom vården.

- Om det är någon som skriver hit och är missnöjd med vård och behandling så skriver vi till den berörda kliniken och begär ett yttrande. Sedan får den berörda patienten det här yttrandet, berättar Margaretha Eriksson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".