Dubbelspår kanske kan byggas tidigare
Banverket är positivt till att dubbelspår byggs tidigare än planerat om kommunerna längs Svealandsbanan lånar ut pengar till Banverket. Det uppger kommunalrådet Ulf Kristersson i Strängnäs. På torsdagen träffade han och Siw Jansson för Eskilstuna kommun Banverket och SJ för att diskutera hur förbättrad banankapacitet på sikt kan minska förseningarna i tågtrafiken.
Dubbelspår på hela sträckan skulle ta lång tid och inte vara klart förrän efter år 2015, men med kommunala pengar kanske dubbelspår skulle kunna vara klart några år 2011, enligt bedömningar som nu görs.
- Banverket är i princip positiva att börja bygga tidigare om det finns pengar och om kommunerna lånar ut en del, menar Kristersson (m).
Enligt Kristersson, som vill ha snabba åtgärder, är berörda kommuner längs Svealandsbanan positivt inställda till att kommuner lånar ut pengar för att få dubbelspår tidigare.
– Ja, och på lång sikt är alla överens om dubbelspår hela vägen. Lars Andersson (tidigare vd för Eskilstuna energi och miljö) ska börja räkna och ta fram modeller för kostandsfördelning.
Strängnäs kommun och Eskilstuna kommun har tagit initiativ till idén om att satsa kommunala pengar på Svealandsbanan, men frågan är långt ifrån avgjord.
På torsdagen diskuterade politiker från Eskilstuna och Strängnäs tillsammans med Banverket och SJ också frågan om det finns andra sätt att göra förbättringar, som är mindre omfattande, som enligt Ulf Kristersson innebär ”mindre byråkrati”.
– Man kanske kan bygga kortare sträckor under fem kilometer så slipper man tillståndsprövning som krävs vid byggen av långa sträckor, dubbelspår i mindre skala, det vill säga man bygger vidare på de mötesplatser som finns idag. Tågen kan mötas på längre sträckor och störningarna minskar.
Banverket ska kalkylera på vad vinsten kan bli och lämna ett underlag i vår. Enligt Banverket skulle dubbelspår på Svealandsbanan kosta 1,3 miljarder. Det finns ett uppdrag hos Banverket, men inga pengar.