Genuspedagogik ger jämställd förskola

Just nu pågår ett projekt på flera dagis i Eskilstuna, Strängnäs och Katrineholm där personalen arbetar utifrån en så kallad genuspedagogik, detta för att få en mer jämställd förskola.

Men enligt dom anställda så är det egentligen ingen större skillnad på hur barnen har det på Storken och de andra dagisen i Strängnäs, Eskilstuna och Katrineholm där man sedan i mars arbetar med en genusinriktad pedagogik, jämfört med vanliga dagis. Personalen försöker egentligen bara undvika de vanliga fällorna, som till exempel att det bara är flickor som vill leka med mjuka dockor och att det bara är killar som gillar som hårda bilar. Istället möts barnen på lika villkor. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".