Ostlänken påskyndas utan citytunnel

Den borgerliga alliansens besked om att det inte ska byggas någon citytunnel i Stockholm, kan påskynda bygget av Ostlänken. Det hävdar kommunstyrelsens tillträdande ordförande i Trosa, moderaten Daniel Portnoff. Utspelet går helt emot andra bedömare, som hävdar att Ostlänken står och faller med Citytunneln.

Ostlänken är alltså den planerade snabbtågbanan från Järna, via Nyköping, till Östergötland och det var i helgen som alliansens företrädare kom med ett besked som mötts av stor misstro av flera bedömare i Sörmland, att citytunneln genom centrala Stockholm inte ska byggas. Det innebär, säger kritikerna, att Ostlänken omöjliggörs eftersom det inte går att skapa ett modernt trafiksystem med bara två spår söderifrån in mot Stockholm. De moderna höghastighetstågen på Ostlänken hamnar ohjälpligt fast i den flaskhals som redan idag ses som ett stort problem.

Tidigare planer på ett tredje spår ovan jord över riddarholmen begravdes som orealistiska redan långt tidigare och banverket som var beredda på en snabb byggstart av citytunneln ser nu små möjligheter hitta andra lösningar. Något som Daniel Portnoff inte håller med om.

Per Thyrén
per.thyren@sr.se