Bota, lindra, trösta” – Astrid Seeberger med patient Foto: Snezana Vucetic Bohm/SR

Bota, lindra, trösta - del 1

Varje dag måste vi slåss för våra patienter säger Astrid Seeberger. Och så borde det inte vara.

Mötet med patienterna ger lust och glädje.  Men lika tillfredsställande som det är att kunna hjälpa dem som söker vård lika tärande är de ständiga diskussionerna om personalbrist och överbeläggningar.

-Jag hinner sällan ha ett samtal med mina patienter som är längre än trettio sekunder säger Jonas Axelsson.

”Bota,lindra,trösta” är en inträngande skildring av svensk sjukvård. I två dokumentärer följer Susanne Björkman överläkaren Astrid Seeberger och underläkaren Jonas Axelsson i deras arbete vid njurmedicinska kliniken på Huddinge sjukhus i Stockholm.

Vi får lyssna till Astrid Seeberger i nära samtal med sina patienter. Samtidigt ges en rak inblick i arbetsvillkoren på avdelningen. Akut plats- och personalbrist, långa väntetider för akuta undersökningar och en malande oro för att patienterna inte ska få den vård de behöver. Att snabbt hitta rätt person för att kunna påskynda en livräddande behandling är till exempel inte alltid en självklarhet. Engagemang och personliga kontakter betyder mycket.  

Vad händer när prioriteringarna ändras och patienterna inte längre är i fokus ?

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".