Krav på att Götalandsbanan byggs tidigare

Idag presenterade projektgruppen bakom Götalandsbanan sina planer på att järnvägen ska stå klar 10 år tidigare än planerat, alltså år 2020. Och trots att Götalandsbanan fortfarande bara är en framtida vision så fortsätter kommunerna längs banan att satsa miljoner på lobbyarbete och planering. Bara i Jönköping så har man fram tills idag man satsat runt 2 miljoner kronor. Men Per Larsson, ordförande i regionens sammarbetsgrupp kring Götalandsbanan, tycker att det är väl använda pengar:

Planer på en ny järnväg har pågått i 20 år och går ut på att binda samman Göteborg och Stockholm med ett enda järnvägsspår. Mycket tid och pengar har satsats på utredningar och lobbyarbete.

Pojektet är uppdelat i tre olika regioner och vårt län tillhör mellandelen - sträckningen mellan Borås och Linköping.

Planerna visar att Götalandsbanan ska kunna ta oss med ett höghastighetståg från Jönköping till Stocklholm på 1,5 timme, alltså en halverad restid jämfört med ddag. Till Göteborg ska vi kunna ta oss på ca 50 minuter och då åker vi med ett tåg som kör 320 km/tim. Och varje halvtimma ska man kunna hoppa på ett tåg mot Göteborg eller Stockholm.

Banverket har med Götalandsbanan i sin vision för 2030. Enligt planerna kommer banan att kosta 1 miljard per mil eller totalt 45 miljarder.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".