Kraftig ökning av antalet mopedolyckor

Antalet mopedolyckor i länet där föraren skadas eller omkommer har ökat kraftigt.
Sedan 2003 har antalet allvarliga olyckor mer än fördubblats, visar en granskning som trafiksäkerhetsföreningen NTF i länet har gjort.

- De flesta kör trimmat. Det är coolt om det går fort, det blir roligare att köra säger en av ungdomarna som nyheterna pratat med.

För första gången har det gjorts en djupare granskning av de trafikolyckor som sker i länet, vilka fordon som är inblandade och hur de går till.

Det är trafiksäkerhetsföreningen NTF som granskat över 700 olyckor från 2003 till och med 2006 och i materialet finns en tydlig trend. Mopedolyckorna med personskador bara fortsätter att öka.

2003 var det 37 olyckor där föraren fick svåra eller lindriga skador. Under förra året var det 86 och dessutom tre dödsolyckor. Alltså en fördubbling av antalet på bara fyra år.

En förklaring kan vara att det säljs mycket fler mopeder men siffrorna är ändå oroande tycker Åke Qvarnström, chefskonsulent på NTF i länet.

- Det här är en kraftig ökning. Här dör våra femtonåringar på våra vägar på mopeder.

Åke Qvarnström tror inte att ökningen av antalet mopeder kan förklara hela ökningen, istället tycker han att det bör ställas högre krav på en förarutbildning.

- När det händer olyckor med skadade och med dödlig utgång vill jag nog påstå att det handlar om dålig utbildning av de som åker på mopederna.

NTF kräver nu hårdare förarprov för att få köra moped, men efterlyser också fler åtgärder från Vägverket.

Peter Jernberg
peter.jernberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista