1 av 2
Amina Axelsson, en av de lättklädda tjejerna på helgens bilmässa. Foto: Martin Eriksson.
2 av 2
Så här säljer ett företag billjud. Foto: Martin Eriksson.

Bilutställare får kritik för sexreklam

Flera utställare på helgens bilmässa i Jönköping får nu kritik för sina sätt att marknadsföra sig på.

I många fall använde de sig nämligen av lättklädda tjejer för att sälja tillbehör till bilar, och det här är något som rör upp känslor bland både mässbesökare och inom branschen.

- Det är manschauvinistiskt och jag gillar det inte, säger Charlie Magnusson, informationschef på Motorbranschens Riksförbund.

Helgens bilmässa på Elmia i Jönköping lockade till sig 75 000 besökare. Men i många av montrarna var fokus inte på bilar eller bildelar. Istället riktades blickarna mot lättklädda tjejer som poserade för besökarnas kamerablixtar.

En av tjejerna har en piska i handen. Hon är klädd i svart korsett , tajta hotpants, nätstrumpbyxor och höga stilettklackar. Amina Axelsson heter hon.

- Det är faktiskt bara ett roligt inslag. Man får ta det med en nypa salt och lite humor.

Varför förknippas lättklädda tjejer med bilar?

- Jag vet inte, det kanske är en snygg accessoar till bilen.

Men hur kul är det att känna sig som en snygg accessoar?

- Ja, det spelar inte mig någon roll alltså, det är ju för att dra blickarna till bilarna.

I en annan monter på mässan ställer företaget MDS ut. De säljer billjud med hjälp av en film där kvinnor trycker upp sina bröst mot kameran i utmanande poser. Jan Paulsson är en av säljarna som tror på devisen att sex säljer.

- Ja, det är ju alltid en sådan grej som män är intresserade av, tillsammans med bilstereor.

Men bland mässbesökarna får företag som MDS hård kritik.

- Jag gillar det inte alls, förstår inte varför, säger Gunilla Lidbäck från Göteborg.

- Det är ju stora bröst och urringat överallt. Jag tycker inte alls det är bra, säger Caroline Falk från Värnamo.

Charlie Magnusson på motorbranschens riksförbund är förvånad över att företag inom bilbranschen fortfarande lockar kunder med hjälp av avklädda poserande kvinnor.

- Det är ett förlegat sätt att dra kunder till sig, säger han.

Martin Eriksson
martin.eriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".