En av skyltarna som alkoholkommittén satt upp. Foto: Karin Selldén.

Provocerande kampanj mot olaglig alkohol

Hela 39 procent av Jönköpings ungdomar har köpt olaglig alkohol. Nu drar den statliga alkoholkommittén igång en provocerande kampanj mot alkoholförsäljning till ungdomar i Jönköping.

Hela 39 procent av Jönköpings ungdomar i åldern 16 till 19 år har under det senaste året köpt alkohol som förts in från utlandet och sedan olagligt sålts vidare.

Nu blir Jönköpings län ett av tio län i Sverige som samarbetar med den statliga Alkoholkommittén i en kampanj mot alkoholförsäljning till ungdomar.

Lars Lewerth på Alkoholkommittén menar att det framförallt är barn och ungdomar som börjar dricka tidigt som riskerar att bli missbrukare.

Kampanjen består av fem rosa pelare och 300 affischer som sätts upp runt om i stan.

Pelarna är utsatta på strategiska platser där försäljning pågår.

Tanken med kampanjen är att både provocera och att få människor att hjälpa polisen.

Nina König

nina.konig@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".