Oliver dyr satsning för ABF

Musikalprojektet Oliver blev en ekonomisk smäll för ABF i Jönköpings län.

Oliver sattes upp i ishallen i Eksjö och ABF gick in med 8 miljoner kronor. Det krävdes 25 000 sålda biljetter för att musikalen skulle gå runt, men det var bara 12 000 som köpte biljett.

- Vi satte väl ribban för högt. Vi trodde det skulle komma runt 20 000 till Eksjö, det var en ganska massiv marknadsföring. Men det var ju en medveten satsning från ABF, vi står ju inte på ruinens brant på grund av detta. Vi har haft 150 barn och ungdomar sysselsatta under femton månader. Jag tror nog vi har gjort en behjärtansvärd insats för dem säger Annica Gustafsson, ekonomi- och personalchef på ABF i Jönköpings län.

Hur mycket som ABF i Jönköpings län har förlorat på projektet blir avslöjas inte förrän i slutet av augusti när den ekonomiska slutrapporten blir klar, men det handlar om stora pengar.

- Det är klart, vi skulle ju inte sätta upp något liknande och räkna med en sådan stor publik. Vi har lärt oss en hel del längs vägen säger Gustafsson.

David Westh
david.westh@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".