Bättre skyltning efter många olyckor?

Fler varningsskyltar för långa bilköer kan bli resultatet av de fyra bilolyckor som inträffade under ett par timmars tid på E4:an vid A6 i Jönköping tidigare i veckan.

Men Vägverket ser ändå skyltningen vid olycksplatsen som okej, trots alla olyckorna. Det säger trafikingenjör Sylwia Seroka-Miszczuk på Vägverket i Jönköping.
- Den arbetsplatsen var skyltad enligt de krav vi ställer. Vid akuta lägen som i just det här fallet så är det kanske lite svårt att förutsäga att det här arbetet kommer ta längre än två till tre timmar. 
Sylwia Seroka-Miszczuk säger alltså att det inte var fel på skyltningen när ett tiotal bilar på kort tid krockade i de långa köer som uppstod vid ett vägarbete på E4:an.
Minst 400 meter före ett vanligt vägarbete ska varningsskyltar finnas, enligt Vägverket, men Sylwia Seroka-Miszczuk öppnar nu för skärpta rutiner även vid ett akut vägarbete som det vid A6, där man lagade två hål orsakade av regnovädret.
- Det är möjligt att vi börjar ställa liknande krav, alltså att vi kommer ställa krav på tidig förvarning för köbildning.
Däremot anser inte Sylwia Seroka-Miszczuk att det finns några större säkerhetsbrister som Vägverket måste åtgärda kring vägarbeten, utan att det är ett arbete som ständigt blir bättre.

- Vi jobbar med det i hela landet, hela tiden. Det är inte så att vi är helt nöjda och tycker att man inte behöver göra något mer.

Kommer ni att ta lärdom av den här olyckan på något sätt i ert fortsatta arbete?

- Ja, på det viset att vi kommer nog varna för köbildningen lite oftare än vi gjorde tidigare.

Mikael Kulle

mikael.kulle@sr.se


 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".