Inte alltid försäkringsbar. Foto: Anna-Karin Front/SR.

Försäkringsbolag varnar för 4-hjulingar

Minimotorcyklar och små fyrhjulingar är inte alltid registreringspliktiga och går då inte att försäkra. Det kan få allvarliga konsekvenser för den som råkar ut för en olycka med dem.

Lena Byström är produktspecialist på försäkringsbolaget Trygg Hansa och varnar för att köra med minimotorcyklar och fyrhjulingar som är oförsäkrade ute i vanlig trafik.

– I och med att man inte kan teckna en sådan här försäkring måste man tänka på att man själv får stå för alla de kostnader som kan uppkomma vid en kollision, säger Lena Byström.

Att inte vara försäkrad kan bli dyrt, förutom att man själv kan bli skadad eller skada andra.

Krångliga regler
Regelverket är krångligt. För det första så kan en vanlig godkänd fyrhjuling vara registrerad som motorcykel, terrängskoter, moped eller traktor och ska då ha registreringsskylt – om den inte enbart används inom inhägnat område. I de här fallen krävs trafikförsäkring.

Men många fyrhjulingar är inte godkända som fordon. Då går de inte att registrera och inte heller att försäkra.

Betala allt själv
Om olyckan då är framme och man kör på och skadar en annan människa har man inget skydd alls. Man kan istället bli skadeståndsskyldig och det kan kosta.

Hos Trygg Hansa är reglerna klara när det gäller fordon som inte man man registrera.

– Vi försäkrar bara fyrhjulingar och lätta motorcyklar som är registreringspliktiga, säger Lena Byström, produktspecialist.

Erik Moreau
erik.moreau@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".