Försäljare av telefonabonnemang irriterar länsbor

Försäljare som säljer telefonabonnemang har blivit ett allt vanligare inslag på gatorna och utanför och inne på köpcentren i Jönköpings län. Det lockas med billigare priser, gratis telefoner, billiga utlandstaxor med mera. Men försäljarna är inte helt populära bland vardagsshoppande jönköpingsbor.

- Jag gillar inte det riktigt, säger en kvinna.

- Det känns inte så seriöst på något sätt, säger en annan.

Under nuvarande högkonjunktur är det hård konkurrens bland telefonbolagen om konsumentena och allt fler försäljare syns på stan för att sälja just telefonabonnemang. Och medan det går att anmäla sig till nixregistret för att slippa såna som hör av sig per telefon, så finns det än så länge inga nixtröjor att ha på sig på stan.

- Dom kommer fram och ropar efter en. Ibland är man lite för artig för att bara säga nej, säger en man till Nyheterna.

- Det är ok när dom bara står i sitt hörn och så får man gå fram om man vill men dom brukar vara ganska på tycker jag, säger en kvinna.

Men de försäljare som bara står i sitt hörn, de behöver tillstånd från polisen för att bedriva verksamhet. Om man dessutom står i ett köpcentrum så behöver man oftast betala för sitt tillstånd. Om man däremot promenerar runt som försäljare på stan behövs inget tillstånd eftersom det anses vara en tillfällig verksamhet.

Alexandra är en av de promenerande försäljarna på stan i Jönköping. Och hon upplever inte att hon är oönskad..

- Jag tycker jag blir trevligt bemött i Jönköping, säger hon.

Telia är ett av företagen som jobbar med den här typen av försäljning och där är Fia Edlund pressansvarig.

- Det är en del av hela vår försäljning men man får fråga naturligtvis så man inte stör kunden, säger hon.

- Vissa blir irriterande över att bli stoppade, är det inte enklare att ha föräljning bara i butik så de som är intresserade kan gå dit?

- Det är viktigt att man hanterar det här med föräljning på ett bra sätt och vi försöker vara noga med att utbilda och informera dom som ska sälja eller marknadsföra i samband med våra kampanjer, säger pressansvariga Fia Edlund.

Reporter Mikael Olofsson
 mikael.olofsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".