Inger Rålenius efterlyser tidig hjälp åt dyslektiker. Foto: Rebekka O´Jensa

Så ska länets dyslektiker få hjälp

Idag finns lärare från hela länet i Jönköping för att lära sig mer om dyslexi och hur man ska hjälpa elever med läs- och skrivsvårigheter.

För i grundskolan får inte de här barnen tillräckligt med hjälp i dag. Det säger en av dagens föreläsare - Inger Rålenius.

Inger Rålenius har själv dyslexi, men tack vare olika hjälpmedel har hon kunnat ta en socionomexamen:
– Jag läser ungefär som ett barn i tredje, fjärde klass, men på universitetet fick jag all den hjälp jag hade behövt redan i grundskolan, men inte fick då.

Skolan måste vara uppmärksam
Men helst ska hjälpen sättas in redan i första klass, så fort problemen upptäcks.

Därför är det viktigt att skolan är uppmärksam när en elev visar tendenser till läs- och skrivsvårigheter så att en utredning kan göras.

Det finns hjälpmedel
Och det finns hjälpmedel. Istället för anteckningsblock har Inger ett fickminne. Det finns också speciella rättstavningsprogram och talböcker. För att kunna använda dator och internet tar hon hjälp av talsyntes som läser upp texten på skärmen.

– Jag skulle inte klara mig en dag utan mina hjälpmedel, säger Inger Rålenius.

Under många år har lärarutbildningen knappt berört läs- och skrivsvårigheter. Inger tycker att det har blivit lite bättre:
– Men alltför många lärare väntar och tror att det ska bli bättre.

Rebekka O’Jensa
rebekka.ojensa@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".