Jönköping

Skolor satsar stora summor på reklam

För att möta konkurrensen från friskolorna satsar nu de kommunala gymnasieskolorna i Jönköpings kommun hårt på marknadsföring och reklam.

Hundratusentals kronor läggs på att locka blivande gymnasieelever till de kommunala skolorna.

Årets gymnasieval är inne i sin slutfas och kampen om eleverna är hård. Skolorna marknadsför sig på bio, i tv-reklam, i annonser i tidningar och via kampanjer på sina egna webbsidor.
Bäckadalsgymnasiets budget för reklam och marknadsföring låg det gångna året på 400 000 kronor.

- Det är viktigt att man finns med på arenan, att man syns och hörs. Vi vill vara med i den här matchen, säger gymnasiechefen Stefan Hagström.

Erik Dahlbergsgymnasiet är inte långt efter; där ligger reklambudgeten på 300 000 kronor för det senaste året, vilket är en fördubbling jämfört med året innan.

- Vi är en konkurrensutsatt skola och nu när friskolorna kommer. så känner vi att vi måste marknadsföra oss för att få elever, konstaterar gymnasiechefen Elisabet Sjöberg.

Tidigare prognoser visar att de kommunala gymnasieskolorna i Jönköping riskerar att tappa 1750 elever till friskolorna de närmaste åren. Att de kommunala skolorna nu måste bli bättre på att marknadsföra sig har också varit ett önskemål från politiskt håll. Frågan är då var gränsen går för marknadsföringen?

- Jag kan inte säga exakt var gränsen går, det är något som de enskilda skolorna måste värdera, säger Peter Jutterström, moderat ordförande i gymnasienämnden.

- Men vi vill ju inte att det drar iväg fullständigt åt skogen, så vi har nu begärt in en sammanställning till gymnasienämnden för att se exakt hur mycket pengar skolorna lägger ut på marknadsföring och om det är rimliga summor.

Stefan Hagström på Bäckadalsgymnasiet tycker att de
400 000 kronor, som hans skola har lagt ut på reklam är taket för vad som är acceptabelt för en skola i den storleken.

- Det är en jätteviktig balansgång. Men den här satsningen vi gjort i år är en engångsföreteelse. Kostnaderna kommer inte vara så här höga fortsättningsvis.

- Den viktigaste marknadsföringen är nog ändå nöjda elever, konstaterar Stefan Hagström.

Martin Eriksson
martin.eriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista