Linnea Andersson, Fältbiologerna Foto:Jenny Almlöf /SR Jönköping/

Miljön trendig och viktig i marknadsföring

I dag är det viktigare än någonsin att kunna säga att man är miljövänlig, oavsett om det är politik, religion, energi, mjölk eller företagande som du ska marknadsföra.
Det säger marknadsföringskonsluten Tomas Ahlebro i Jönköping.

I dag ger bland annat Svenskt Näringsliv, LRF, Socialdemokraterna och Myresjö Energi honom rätt. Alla bjuder de in pressen i dag för att prata om sitt stora miljöengagemang.

Man skulle nästan kunna säga att miljö har blivit trendigt. Svenskt näringsliv diskuterar idag hur företagandet kan bli mer klimatsmart, socialdemokraterna har konferens om sin klimatpolitik och på LRF stämman talar man om att bönderna kan vara en lösning på klimathotet genom att producera förnyelsebar energi.
Kanske vill just LRF försvara sig mot anklagelsen, som de nyligen fick, att köttindustrin ses som värre miljöbov än transportsektorn. Hur som helst är miljön och klimatet viktiga frågor nu. Men gagnar det verkligen miljön och klimatet, på sikt..?

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".