landstinget

Utbildning för bättre bemötande i vården

Antalet klagomål på dåligt bemötande inom sjukvården ökar. Och signalerna tas på största allvar på många håll i Jönköpings läns landsting.

Vid akutenheten på Länssjukhuset Ryhov, till exempel, så har all personal fått gå en utbildning i hur man ger ett bättre bemötande.

Antalet patienter, som kontaktar landstinget för att klaga, har ökat. Förra året ringde över 1 000 länsbor till patientens direktkanal, som via telefon och mail tar emot klagomål. De flesta klagomålen handlar om dåligt bemötande.

Det här tillsammans med de anställdas egna upplevelser av att inte alltid räcka till, gjorde att verksamhetschefen Susanne Yngvesson tog initiativ till att de över 200 personer, som är fastanställda på akutenheten, utbildats i bemötande.

Man kan inte bara vänta på mer resurser och nya organisationer, utan börja med personalen, menar Susanne Yngvesson. Fyra halvdagar med undervisning, diskussioner och tid för reflektioner anordnades.

Enligt psykologen Allan Comstedt, som föreläser om bemötande, så är det inte bara akutenheten i Jönköping som fått upp ögonen för att vilja ge ett bättre bemötande.

Undersköterskan Karin Gustavsson tycker satsningen på bemötande är bra:

-Vi kan göra jättemycket med små medel.

Jessica Sonelius
jessica.sonelius@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista