Nässjö

Tågspår öde i tre år trots satsning

Nässjö marknadsför ju hårt sitt nya centrum för godstransporter på järnväg, men det går trögt på sina håll. En av de viktiga spelarna i den här satsningen har länge varit Rustas centrallager, som har ett eget stickspår - men på den rälsen har det inte rullat ett enda tåg på tre år.

Det skyller Lisa Pers-Ohlsén, marknadschef på Rusta, delvis på sina leverantörer.

- Det tar tid att få de leverantörer vi jobbar med att köra på järnväg istället för med lastbil. Dessutom tar det tid för oss att få tillstånd att köra på spåret, säger Lisa Pers-Ohlsén.

- Vi vidhåller ändå att det är målet att köra så mycket som möjligt på järnväg.

Det är järnväg som gäller. Åtminstone om man frågar Nässjö näringsliv. Kommunen vill gärna marknadsföra möjligheten att sköta sin godstrafik med tåg. Närheten till Södra stambanan finns där - och kombiterminalen finns i kommunen.

Men en av de stora aktörerna bland företagen i Nässjö, Rusta som har stickspår ända upp till sitt lager, väljer ändå lastbil - och så har de gjort ända sedan de började sin verksamhet här för tre år sedan.

Rusta hoppas börja använda sitt tågspår under 2008 och fler företag än så lastar om till tåg - eller kommer göra det, tror Claes Johansson, som är vd på Nässjös näringsliv.

- Tittar man tillbaka sju år, så ville 80 procent av de företag som etablerade sig ligga nära en stor väg, medan 20 procent ville ligga nära järnväg. I dag är förhållandena de omvända, säger Claes Johansson.

Anna Eriksson
anna.eriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".