länet

Långa telefonköer hos försäkringskassan

Den som vill få kontakt med försäkringskassan får vänta.

För när myndigheten nu gör om sin kundtjänst har telefonköerna blivit väldigt långa.

Försäkringskassan bygger om sin kundtjänst. 20 000 samtal per dag ska centraliseras till ett och samma nummer oavsett var i Sverige du ringer och antalet rådgivare ska fördubblas, men detta är inte riktigt klart.

Så nu kan du få vänta i över en timme på att komma fram för att få prata om t ex barnbidrag och utbetalningar.

Och det är just denna veckans utbetalningar, som ställer till det. Många har inte fått sina insättningsbesked där det står om pengarna har kommit in på kontot, men upp till en timmes telefonkö eller i vissa fall mer är inte acceptabelt, enligt Kerstin Holst, informationsansvarig på försäkringskassan:

-Det ska ju vara en snabb service. Men, kolla först ditt konto om du tänker ringa försäkringskassan. Det blir många onödiga samtal.

Jimmy Karlsson
jimmy.karlsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista