LÄNET

Fler bilar skrotas efter dyra reparationskostnader

Det blir allt vanligare att bilar skrotas efter en krock eller plåtskada istället för att dom lagas. Orsaken är att nya bilar är så avancerade att bara en liten skada kan kosta tiotusentals kronor att fixa.

Allt fler bilar skrotas istället för lagas efter skador från en krock eller plåtskada. Försäkringsbolagen väljer skrot framför lagning.

De senaste åren har Nicklas Svensson och andra bilplåtslagare fått mindre att göra på varje bil. För det blir allt vanligare att bilar som krockas skrotas istället för att lagas.

Nyare bilar med moderna elektroniska system och avancerade delar under skalet blir allt dyrare att laga. Även en liten buckla kan ställa till stora problem. Å när reparationen blir för dyr blir det billigare för försäkringsbolaget att helt enkelt köpa ut bilen och skrota den. En utveckling som varit tydlig senaste åren, enligt Nicklas Svensson.

- Vi är förvånade, en bil som kommer in med små skador kan visas kosta stora summor, säger Nicklas Svensson. 

En utveckling som inte bara är dålig för miljön när ibland nyare bilar skickas till skroten och ägare får kanske köpa en ny, utan även en tråkig utveckling för många av Nicklas Svenssons kunder.

- När man har haft bilen länge kan det vara tråkigt. Den här trenden kommer att fortsätta, säger Nicklas Svensson.

Peter Jernberg
peter.jernberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".