En miljard för att marknadsföra Sverige

Rolf Guldström som driver guldvaskningen vill ha en miljard från regeringen för att marknadsföra Sverige. Han har skickat ett förslag till näringsminister Maud Olofsson och fått ett svar.

Den sjunde augusti får han besök av en riksdagsledamot för att diskutera vidare ett projekt som ska sätta Sverige på turistvärldskartan.

Rolf Guldström tycker att Sverige måste bli bättre på att marknadsföra sig.

- Jag tycker att Sverige är för dåliga på att marknadsföra sig. Tittar vi på Danmark, alla vet ju om att Danmark är dejligt. Men vad vet de om Sverige, de vet ingenting om Sverige. Och när man tittar på de här internationella rapporterna så är Sverige ett av de absolut säkraste länderna i hela världen för turister. Här måste vi nå ut till amerikanare, till australiensare, till japaner, till kineser, till allihopa. Vi måste säga till dem: Kom till Sverige the safest place to be. Och då tyckte jag till Maud Olofsson att jag vill ha en miljard för att marknadsföra Sverige, säger Rolf Guldström.

Rolf Guldström är verksam inom entreprenörsnätverket i Smålands turism och projektet som han nu äskar en miljard för går ut på att locka hit ättlingar från de svenskar som utvandrade från Sverige på 1800-talet. En stor andel av utvandrarna kom ju just från Småland och Rolf vill att deras ättlingar ska få komma tillbaka till sina rötter.

- När de kommer hem till Småland så ska vi guida runt dem i torpen där deras anfäder är födda. Och får vi bara en procent att komma hit så har vi redan där dragit hem alla pengar som vi har lagt ut. Men det är inget som jag kan göra själv utan det måste jag ha ekonomiska resurser till. Och det vill jag ha av regeringen.

Och Rolf Guldström tycker inte att en miljard är mycket pengar.

- Inte alls. Jag kan garantera dig att ger de mig en miljard så fixar jag tio tillbaka. Och här handlar faktiskt om arbetstillfällen. Du kan ju själv tänka dig hur mycket arbetstillfällen det skapar för våra ungdomar att agera guider för de här gästerna som kommer hit. Och alla de här turistföretagen som kommer att blomstra. Det är ju klart att det kostar lite grand. Men en miljard är ju trots allt bara pengar och här handlar det om arbetstillfällen och marknadsföring, säger Rolf Guldström.