sjukvården

Patientsäkerhet kan äventyras av reklam

De multinationella läkemedelsbolagens kraftfulla marknadsföring av nya läkemedel kan rent av äventyra patientsäkerheten, enligt läkemedelskommittén.

Det finns alltid risker med nya läkemedel, Man har inte testat dem i så stor utsträckning att man kan säga hur preparatet kommer att fungera på alla olika människor.

Ett exempel på ett nytt läkemedel som snabbt blivit populärt är det beryktade preparatet Champix - för rökningsavvänjning. För inte så länge sedan kom rapporter från läkemedelsverket om stora biverkningar med bland annat depression och självmordstankar av Champix.

Det är just det här som Sören Hansen i länets läkemedelskommitté är kritisk mot. För - trots kraftiga biverkningar - skriver läkare ut Champix i år för mer än 700 000 kronor, jämfört med 130 000 kronor under samma period förra året.

Sören Hansen menar att läkare borde vara försiktigare och bejaka de gamla väl beprövade läkemedlen i större utsträckning, men att patienter själva vill ha det nyaste och då finns det risk att läkare glider i bedömningen av vilket läkemedel som är rätt för situationen.

- Det är väldigt vanligt. Patienten vill ofta ha det nya, mer spektakulära läkemedlet, säger Sören Hansen.

I Jönköping har läkemedelskommittén börjat registrera vilken klinik som skrivit ut vad när det gäller de nya medicinerna delvis för att se till att det blir på rätt kriterier och det behövs eftersom patienterna kan vara pådrivande.

Sören Hansen igen:

- Jag vet att trycket är stort på att man ska får det bästa och nyaste, säger Hansen.

Rebecka Montelius
rebecka.montelius@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista