Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i en industrilokal. Giftig rök sprider sig österut mot Giraffens köpcentrum. Alla som befinner sig i området bör bege sig därifrån. Boende i området uppmanas att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Kalmar.
(Publicerat idag kl 17.16)
Baby

Uppsving i babybranschen

Publicerat söndag 5 oktober 2008 kl 12.35
Barnvagnsförsäljaren Jörgen Zaar märker att det går mode inom barnvagnar. Foto: Jenny Almlöf/SR

Föräldrar köper allt oftare barnvagn. I barnvagnsbranschen räknade man förr med försäljning om en barnvagn per tre födslar. Men nu är det nästan omvänt. Det säger barnvagnsförsäljaren Jörgen Zaar, som är utställare på barn och babymässan på Elmia.

Orsaken till uppsvinget i barnvagnsförsäljningen handlar främst om mode enligt Jörgen Zaar.

– Många vill ju att den ska passa in på den stil som du själv har om man säger så. Det är lite som kläder, att det har blivit trendigare och viktigare med vagnar än vad det var för några år sen. Då köpte man en vagn och hade den till tre barn. Vi ser ju att det är många som byter, och tycker det är kul med barnvagn. Och köper kanske två och till och med tre ibland. För att de tycker det är roligt, säger Jörgen Zaar.

I mässhallen på Elmia för Barn och babymässan myllrar det av prylar just nu. Förutom barnvagnar så finns nallar, selar, hudvårdsprodukter, filtar, leksaker av olika slag, kläder, sängkläder. Och allt annat man kan tänka sig som kan användas till barn och bebisar.

Branschen för barnprylar växer. Det märks inte minst på mässan. Antalet utställare har ökat med flera hundra procent sen den startade för åtta år sen. Det säger Jan Frick, som är ordförande i branschorganisationen för barn och babyprodukter.

– Hela vår bransch har ju utvecklats när det gäller produkter. I samma takt som barnvagnar har utvecklats så har också andra produkter följt med, säger Jan Frick, som menar att det finns mode i det här.

Jenny Almlöf
jenny.almlof@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".