1 av 2
Callo producerar metalldetaljer och det går bra (foto: Maria Rymell/SR)
2 av 2
Andreas Krona, VD på Callo Sintermetall i Nässjö. (foto: Maria Rymell/SR)
arbetsmarknad

Inte bara mörker på marknaden

Det är lätt att dras med i alla krisrapporter och tro att allt är nattsvart, men det är inte sant. För mitt bland alla varsel om uppsägningar finns det en hel del företag som fortsätter att växa och anställa.

Det är varmt och bullrigt i Callo Sintermetalls tillverkningslokaler i Nässjö. Maskinerna går för högtryck och spottar ur sig mekaniska smådelar som pressats samman av metallpulver. Ett 30-tal anställda jobbar på det lilla familjeföretaget, någon anställdes för bara några veckor och det finns planer på fler nyanställningar.

Företagets vd och delägare, Andreas Krona, tror att det finns flera skäl till att Callo inte känner av den ekonomiska krisen så mycket.

- Vi är inte högt belånade och vi är små på vissa segment av marknaden, så vi kan växa och ta marknadsandelar från andra aktörer. Vi har en fördelaktig kostnadsbild eftersom vi tilverkar våra egna maskiner som gör att vi kan konkurrera med lågkostnadsländer.

Callo Sintermetall är ett litet familjeföretag. Det ger korta beslutsvägar och det är också en fördel tror Andreas Krona.

Betydligt större är Axelent i Hillerstorp, som bland annat gör maskinskydd till robotar. Axelent har runt hundra anställda och verksamhet på flera håll i världen. Företaget växer fortfarande och vd Mats Hilding tror att det hänger ihop med bredden.

- Det beror på att vi har många kunder och i många branscher. Det vi håller på med ligger i tiden, det är en växande nisch.

Så du är inte så orolig för framtiden?

- Jag är ju inte helt tondöv, jag läser ju tidningen och hör vad andra säger. När jag omsätter det till min verklighet så känns det ganska tryggt säger Hilding.

De största neddragningarna den senaste tiden har kommit inom branscher som tillverkar saker som kräver stora investeringar från kunderna. Det handlar om husvagnar, villor och bilar. Men andra tillverkande industrier klarar sig alltså bättre.

Andreas Krona på Callo tror att andra företag kan dra lärdomar av deras sätt att jobba.

- Att aldrig låta kostnaderna skena iväg, att växa med förnuft. Vi är ju smålänningar, vi är uppvuxna med att man ska tjäna pengar innan man gör av med dem säger Andreas Krona.

Maria Rymell
maria.rymell@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".