100-tals klagobrev på färdtjänst

Landstingets och kommunernas sorgebarn har den kallats - Länstrafikens beställningscentral som ska samordna färdtjänsten och sjukresorna i hela länet.
Den har inte bara kostats länets skattebetalare över 12 miljoner mer förra året än beräknat. Klagomålen från användare väller in. En av de som inte är nöjda är PG Engstrand som är ordförande i Synskadades Riksförbund i länet. - Alla mår dåligt i detta systemet, säger han. Det hela började med att det nya datasystemet som skulle samordna länets sjukresor och färdtjänst kraschade samman tre dagar efter start i juli förra året. Den 15 november började man om. Men sen dess har Länstrafiken ändå fått in över 610 klagomål. På landstinget säger man att det finns ett stort mörkertal av missnöjda som inte har ork att klaga. På taxibolagen som Nyheterna talat med får både chaufförer och telefonister dagligen ta emot mängder av klagomål. Det mesta handlar om förseningar och resor som inte planeras på ett bra sätt. Det har också kommit in ett medborgarförslag till Jönköpings kommun om att återgå till en egen beställningscentral. Trots detta visar Jan- Peter Pettersson, planeringschef på Länstrafiken, visar också statisktik på att förseningarna som rapporteras till Länstrafiken minskar. Men någonting måste ändå göras väldigt snart. Det säger Evert Wirfelt som är centerpartisktiskt landstingsråd.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".