Efter namnskandalen

Business By Phone vägrar svara på frågor

Telefonförsäljningsföretaget Business By Phone i Jönköping anklagas för att uppmana sina anställda med utländsk bakgrund att använda sig av falska svenska namn. Men när Nyheterna ställer frågor kring det här, vägrar företaget att svara.

Företaget Business by Phone har varit i blåsväder flera gånger. Nu handlar det om att det inte duger att heta Achmed eller Fatima när man ska ringa och sälja produkter åt BBP.

Företaget tror att säljarna säljer bättre med ett påhittat svenskt namn. Enligt TV4 Jönköping är det 14 av de drygt 20 anställda som tvingats hitta på falska namn för att sälja mer. 

Och företaget har tidigare varit i blåsväder. Det har anklagats för att ha sålt produkter trots att kunderna inte ville köpa.

Dessutom har företaget struntat i nix-registret, alltså ringt kunder som anmält att de inte vill ha samtal från telefonförsäljare. Och hos Konsumentverket är BBP välkänt. Under 2008 kom det in åtta anmälningar.

När Nyheterna besökte Business By Phone tidigare idag ville ingen av de anställda ställa upp på en intervju eftersom de var rädda att bli av jobbet. Men de anställda bekräftar att de måste använda sig av påhittade namn.

Den som ska uttala sig från företagets sida är pressansvarige Jimmie Guldbrand, men han vägrar svara på Nyheternas frågor.
– Återkom om ett par veckor när allt lugnat ner sig, säger Gullbrand. 

Emma Svensson
news.jkpg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".