Nu är det stopp på stoppen i backen. Arkivbild/SR
Efter värmesatsningen

Nu rullar lastbilarna uppför Göteborgsbacken

Det nya uppvärmda körfältet har gett resultat. Enligt Vägverket har inte en enda lastbil fastnat i Göteborgsbacken efter satsningen på värmeslingor i vägen.

Göteborgsbacken utanför Jönköping har länge varit en mardröm för lastbilschaufförerna - speciellt vintertid då mängder av långtradare fastnat i den långa backen.

Men för drygt ett år sedan invigdes ett nytt, tredje körfält i backen. Det är uppvärmt med fjärrvärme och trots att vi haft en period med kyla och snöblask har lastbilarna sluppit snö och is.

– Ja, det har funderat alldeles utmärkt och vi ser det som positivt med dels värme i backen och dels det tredje körfältet, säger Bengt Linder som är projektledare på Vägverket.

Snö och is har under många år ställt till det för den tunga trafiken uppför den långa och branta Göteborgsbacken - uppförslutet i början av riksväg 40 i Jönköping.

Många gånger varje vinter fastnade lastbilar och backen blockerades. Därför togs beslutet att bygga ett tredje körfält, ett körfält som värms upp med fjärrvärme och det unika projektet har följts med stor spänning från många håll.

Och det verkar som att det fungerat bra. Bengt Linder kan inte påminna sig att någon lastbil fastnat sedan körfältet öppnades inför förra vintern. Dessutom har kostnaderna för uppvärmingen blivit billigare än förväntat.
– Vi räknade med en halv miljon kronor om året, men kostnaderna har blivit lägre.

David Westh
david.westh@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista