Annelie Scholz och hennes vänner lägger gärna slantarna på fika. Foto: Jenny Almlöf
jönköping

Fika är poppis i kristid

Varslen duggar tätt och biljättarna gungar. Men på caféer och restauranger märks ingen lågkonjunktur. Tvärtom visar färsk statistik att det går bättre och bättre inom vissa delar av servicebranschen.

Mitt i finanskris och djupnande lågkonjunktur så vill människor sätta guldkant på tillvaron. Lågkonjunkturen märks inte av på caféer eller snabbmatsrestauranger. Det visar ny statistik som branschorganisationen Svensk servicehandel och fastfood precis har presenterat. De har tittat på försäljningssiffror från handelns utredningsinstitut. Och de visar på fortsatt uppgång.

Matilda Hellgren jobbar på ett café i Jönköping och hon märker ett fortsatt högt tryck med besökare.

- Även om det är sämre tider väljer folk att lägga pengar på att fika, säger hon till Nyheterna.

Jenny Almlöf
jenny.almlöf@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".