Kampanj ska stoppa unga från att köra fulla

Ungdomars attityd till alkohol och bilkörning har blivit allt mer liberal och dödsolyckor där unga berusade förare är inblandade ökar dramatiskt, det visar flera undersökningar från Vägverket. Därför lanseras nu begreppet Don't drink & drive.
Don't drink & drive är en kampanj som genomförs för att ändra ungdomars attityder till rattfylleri. Nästan var fjärde dödsolycka i Sverige är alkohol- eller drogrelaterad och när det gäller ungdommar i åldern 18-24 år så är det droger eller alkohol inblandad i fler än vad tredje olycka. Ungdomarnas attityder har också blivit allt mer liberala. Projektet är ett samarbete mellan flera olika myndigheter i samhället. Genom information till framför allt ungdomar i åldern 18-24 år hoppas man kunna få ungdomar att inse faran med att köra eller åka i en bil där föraren har druckit.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".