(foto: Anders Wiklund/Scanpix)
Jönköping

Företag backar från lockpengar

Uppdaterad 16:35
Efter hård kritik backar nu vårdföretaget Delegi Omsorg från sin marknadsföring där man erbjudit pengar till den som valt att anlita företaget.

Företagets vd, Andreas Wiklund säger till Nyheterna att han inte ser några etiska problem med den här typen av marknadsföring, men att man valt att anpassa sig till kommunens krav. Samtidgt anser han att kritiken mot företaget varit osaklig och onyanserad.

Socialnämndens ordförande i Jönköpings kommun, Jan-Egon Leo (M), är förvånad över kovändningen från företaget.

- Det var ju snabba ryck minst sagt, säger Jan-Egon Leo när han just fått pressmeddelandet från företaget i sin hand.

- Spontant känns ju det här bättre. För min del är detta okej. Men att man ger kontanter, det var ju att köpa kunder, säger Jan-Egon Leo.

Efter Nyheternas rapportering om att Delegi Omsorg erbjöd alla som valt att anlita företaget 5000 kronor blev reaktionerna starka. Såväl Jan-Egon Leo, som kommunalråden Mats Green (M) och Peter Persson (S) riktade skarp kritik mot företaget och kallade metoden oetisk. Kommunen inledde därpå en utredning för att se om Delegis marknadsföring stred mot kommunens regler.

Men nu väljer alltså Delegi Omsorg att backa från erbjudandet, istället kommer man att erbjuda nya kunder extra hemhjälpstimmar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".