Anmäler missad hjärtinfarkt

Trots symtom som bröstsmärtor och illamående uppmanades kvinnan att avvakta, senare visade det sig att hon fått en hjärtinfarkt.

Kvinnan som ringde till telefonrådgivningen vid Tranås vårdcentral kan ha utsatts för fara på grund av att hon fick fel råd.

Det var en äldre kvinna som ringde till telefonrådgivningen för att hon mådde illa och hade besvär från bröstet.

Hon uppmanades enligt uppgift att avvakta och återkomma om det blev värre. Men efter samtalet mådde kvinnan allt sämre och ambulans tillkallades. Då konstaterades att det var en hjärtinfarkt som telefonrådgivarna avvisat.

Kvinnan fick vårdas på sjukhus en tid efter det och nu ska Socialstyrelsen utreda telefonrådnivningen.

- Telefonrådgivningen är bland det svåraste vi gör och det finns stora risker säger Karsten Offenbartl, som är chefläkare Höglands sjukvårdsområde till Nyheterna.

Han berättar att de gjort en intern utredning efter det inträffade och har nu Tranås vårdcentral gjort en grundlig genomgång av rutinerna kring telefonrådgivningsfunktionen, för att förhindra upprepning av det inträffade. Han tycker inte att det är konstigt att det sker misstag inom den här typen av vård.

- Det sker varje år, det är svårt att tolka en patients symtom. En del patienter har svag kroppskännedom, en del uppfattar inte smärta så.

Men kan man då lita på rådgivningen man får via telefon?

- Om telefonrådgivning görs på rätt sätt så är det bra säger Karsten Offenbartl.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".