Nils Gustafsson på polisens trafikenhet. Foto: Mattias Sundler/SR
Jönköping

Hårda kontroller av taxibranschen

Kritikerna menar att det är för lätt att få taxitillstånd i Jönköping, men myndigheterna håller inte med utan pekar på att kraven för tillstånd är hårda.

Det har blivit allt vanligare att mindre taxibolag trafikerar Jönköpings gator. Vissa är kritiska och menar att det blivit för lätt att få taxitillstånd och att bilarna inte kontrolleras sen. Men det här håller inte länsstyrelsen och polisen med om, även om det finns brister bland många företag. 

-Naturligtvis finns det fel och brister, som att man inte redovisar sin vilotid enligt gängse regler och att fordonet kanske har brister, säger Nils Gustafsson som är polisinspektör på trafikenheten i Jönköping.

Djupgående kontroller
Sedan några år tillbaka genomför polisen förutom dagliga kontroller även mer djupgående kontroller av taxibilarna. Det betyder att man inte bara kollar bilen och föraren utan även körtider och taxiföretaget mer ingående. Skulle det visa sig vara några felaktigheter så skickas uppgifterna till länsstyrelsen, och dessutom kopplas Skattemyndigheten och Försäkringskassan in. Men att ha fullständig koll på alla taxiföretag och bilar är svårt eftersom de idag inte är knutna till en speciell ort utan får röra sig fritt.

-Framförallt är det under helgkvällar och när det är mässor på gång som det är många enskilda åkare som inte är knutna till växlarna som kör i Jönköpingsområdet, säger Nils Gustafsson.

När det gäller tillstånden att få bedriva taxiverksamhet så är det länsstyrelsen som ansvarar för det. Under de två senaste åren är 17 av de 28 tillstånd som beviljats i länet enskilda företagare - alltså små taxibolag. Under samma period har fem tillståndsinnehavare fått en varning på grund av upprepade trafikförseelser. Däremot har det inte märkts av någon ökning av det totala antalet tillstånd i länet, utan de har legat runt 200 de senaste åren.

Återinfört taxiprov
För att få köra taxi krävs ett vanligt körkort, plus en taxilegitimation som man tar hos Vägverket. Det innefattar ett teoriprov och ett körprov, något som återinfördes för drygt två år sedan. Ska man sedan även starta en egen verksamhet måste man vända sig till länsstyrelsen.

-Vi gör en prövning vad gäller lämpligheten. Då hör vi med polisen och kolla upp eventuell kriminalitet. Vi gör också en ekonomisk prövning - man ska ha en viss ekonomi för att klara att starta och driva verksamheten. Sen gör vi också en kontroll av förarnas yrkeskunnande och det ska man i normalfallet kunna visa genom att man gör ett prov hos Vägverket, säger Bengt Jansson, ansvarig för taxitillstånden på länsstyrelsen i Jönköping.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".