Många klubbar har omvandlats till aktiebolag. Foto: Ted Karlsson/SCANPIX

Speedway har blivit big business

Svensk elitspeedway har gått från att drivas som vanliga idrottsföreningar till att bli företag.
När elitserien drar igång om två månader lär sju av tio deltagande lag vara aktiebolag.

Rospiggarna var först med att bolagisera redan 2003 och sedan dröjde det till 2008 innan Lejonen följde efter då var vitsen att kunna dra av moms i verksamheten vilket var viktigt med stora byggprojekt på hemmaarenorna.

Från årsskiftet ska sociala avgifter betalas med drygt 31 procent till de utländska förarnas löner från en förening vilket inte gäller aktiebolag, där skickar föraren faktura till speedwaybolaget efter utfört arbete och betalar sociala avgifter själv.

Det finns nackdelar också kring bolagisering. Med ny organsition och mer pappersjobb med momsredovisning. Det krävs också proffesionella revisorer som synar verksamheten som nu blir offentlig på ett annat sätt.

Dessutom för den nya kassalagen med sig att alla betalställen kring motorbanan ska ha kassaapparat. För Dackarna innebär det 20 nya kassaregister a 15.000 kronor styck eller 300.000 kronor.

Under vintern har Dackarna, Piraterna ,Vetlanda och Västervik startat Aktiebolag och Vargarna ligger i startgroparna.

Alla har valt en lösning där föreningen äger aktibolaget utom Piraterna och Västervik där har allmänheten erbjudits köpa aktier. Västervik hoppas få i en miljon kronor den vägen.

Janne Rindstig
janne.rindstig@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".