''Ville bli av med konkurrent''

När Continental-koncernen köpte däckfabriken i Gislaved för snart tio år sedan var det för att bli av med en konkurrent och samtidigt komma över ett värdefullt varumärke. Det hävdar Industrifacket som organiserar i stort sett samtliga 774 anställda på fabriken i Gislaved.
Industrifacket delar alltså inte näringsminister Björn Rosengrens uppfattning att det skulle vara av nationella intressen som den tyska ägaren Continental väljer att lägga ner fabriken i Sverige. Näringsministern är starkt kritisk till hur Continentalkoncernen skött Gislavedsfabriken och menar att det handlar om att fabriken mjölkats på pengar. Bland annat har närmare 360 miljoner kronor lånats ut från fabriken till koncernen - något som skattemnyndigheterna enligt ministern borde titta närmare på. Om så nu sker går inte att få veta eftersom skattemyndighetens utredningar är sekretessbelagda. Utredaren Hans Palmqvist på Industrifacket som själv granskar Continentals årsredovisningar vill avvakta det arbete som nu görs av de löntagarkonsulter facket kallat in och som ska vara färdigt den 19 februari, liksom det arbete förre talmannen Thage G Pettersson som utsetts som kontaktman av regeringen - på tisdag besöker han Gislaved. Hans Palmqvist vill idag inte ha någon uppfattning om företaget hållit sig inom lagens ram eller inte.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".