Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Företag fortsätter att lura kunder att köpa dyr SMS-tjänst

Publicerat torsdag 25 mars 2004 kl 06.23

Företaget som lurat mobiltelefonkunder att köpa en dyr textmeddelandetjänst byter nu strategi.

Nyheterna har tidigare berättat om företaget Tullin Ventures, som skickar meddelanden till mobiltelefoner som är erbjudanden om en ganska dyr SMS-tjänst. Tidigare löd meddelandet:
”Vad gör du? Vill du chatta?”
Bara genom att svara på meddelandet beställdes en tjänst som kostar 299 kronor i månaden.
Tullin Ventures polisanmäldes av flera kunder, och nu har det första meddelandet ändrats. Längst upp står att man ska läsa hela meddelandet. Sedan kommer frågan om man vill chatta, följt av en helt blank sida innan man till slut kommer till slutet på meddelandet som talar om att det handlar om ett erbjudande.
Men konsumentverket tycker inte att det räcker.
-Det är fortfarande inte tydligt att det handlar om marknadsföring, säger Hans-Olof Dahlén, jurist på konsumentverket till nyheterna.
Camilla Mörberg i Bodafors fick ett sådant meddelande i lördags morse, och hon hade inte en tanke på att svara.
-Men det är nog många som gör det av misstag, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".