Nytt teknik för att locka telefonkunder skrämmer

Företag som sysslar med telefonförsäljning har börjat använda sig av en helt ny teknik för att bli mer effektiva. Men det här systemet har otrevliga avigsidor.

Via ett s.k Dailersystem rings flera personer upp samtidigt, detta för att säljarna ska slippa sitta i telefon och vänta medan ingen svarar. Problemet med Dailern är att om många svarar samtidigt hinner inte säljare ta samtalen, vilket gör att konsumenterna får ett samtal utan att det är någon i den andra änden. Ett problem som av många upplevs som olustigt. Vidar Alert är som är affärsområdes ansvarig på företaget Bite Telephone Performence, menar att cirka 20 000 av deras konsumenter möts av en tyst lur varje år till följd av det s.k. Dailersystemet. Det finns förstås flera företag som använder sig av den här tekniken, vilket gör att mängder med personer som blir uppringda möts av en tyst lur.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".