Färdtjänsten

Utvärdering av färdtjänst och sjukresor varje dag

Varje dag ska fjärdtjänsten och sjukresorna i länet utvärderas genom telefonsamtal till de som reser. Det här är länstrafikens nya satning för att ta reda på hur den så omdiskuterade beställningscentralen fungerar.

Sedan förra månaden ringer ett företag på uppdrag av länstrafiken upp fem personer om dan som åkt med färdtjänstresor eller sjukresor och ställer ett antal frågor. Det här ska bli statistik så småningom för att kunna göra resorna bättre och för att kunna jämföra servicen med andra län.

För två år sen brakade datasystemet för den då nya gemensamma beställnigscentralen för länet ihop, och projektet har kantats av problem och mängder av klagomål, och har inte blivit den besparing som det var tänkt från början.

En grupp som drabbades särskilt hårt när förseningarna och kaoset var som störst, det var dialyspatienterna, som efter utmattande behandlingar kunde få vänta över en timme på sjukresa hem. En av dem är Gerhard Hallqvist och han säger att situationen är annorlunda idag.

- Det har blivit bättre men vissa resor är fortfarande försenade.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".