Foto: Johan Främst/PrB

Skräpposten fortsätter - trots förbud

Trots att det varit förbud mot oönskad e-post-reklam sedan 1 april så fortsätter våra datorer att fyllas med skräppost eller spam, som det också kallas.

Enligt Konsumentverket har det kommit in 8000 anmälningar om fortsatt e-post-reklam till verket efter förbudet.

Det är EU-direktiv som ligger bakom de nya reglerna och samma regler gäller alltså inom hela unionen.

Men juristen Ola Svensson på Konsumentverket är skeptisk till att de nya reglerna gör att man slipper all skräppost i framtiden. Han tror istället på att man måste använda sig av tekniska lösningar.

Om man får oönskad reklam anmäler man det till Konsumentverket via deras hemsida.

Om verkets utredning visar att företaget som skickat reklamen gjort fel, kan företaget dömas till böter på 100.000 eller 200.000 kronor.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".