Nässjö

Här möter barnen olika kulturer

Förskollärare: ”Vi är jättestolta”
1:32 min

Barn som har ett annat modersmål än svenska får för dålig undervisning både i det språket och i svenska. Men det finns lysande undantag.

Att det finns problem visar en granskning av 42 skolor och förskolor som Skolinspektionen gjort.

Men det finns alltså undantag där det fungerar bra. Förskolan Snövit i Nässjö till exempel lyfts fram som ett gott exempel i undersökningen.

– Vi är jättestolta alla vi pedagoger på förskolan Snövit. Vi fortsätter ju att jobba vidare med detta för det handlar ju om processer och förhållningssätt till de här olika kulturerna, hur mycket de bär med sig - likheter mer än olikheter skulle jag vilja säger berättar Monica Gunnarsson som är förskollärare på Snövit.

Nästan en femtedel av alla elever i den svenska grundskolan är antingen själva födda utomlands eller har föräldrar som är det.

Ofta får de här barnen det tufft i skolan. Var fjärde elev med utländsk bakgrund lämnade förra året grunskolan utan behörighet till gymnasieskolans nationella program. Det kan jämföras med var tionde elev med svensk bakgrund.

Skolinspektionens rapport visar att det finns brister i alla de sammanlagt 42 granskade skolorna och förskolorna. Men Förskolan Snövit i Nässjö plockas fram som ett positivt exempel i Skolinspektionens rapport.

2007 blev skolan utvald av Skolverket för att jobba just med språkutveckling och sedan dess jobbar personalen mycket med att ta till vara på den kulturella bakgrund som ellverna har med sig - och det vinner även de svenska eleverna på, säger Monica.

– Vi hälsar alltid "God morgon" på alla språken, alla barnen kan ju allas språk när det är "God morgon. Vi har elva språk för tillfället.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".