Kunderna nöjda med färdtjänstcentralen

Efter alla problem med beställningscentralen i länet - dit äldre och handikappade ringer för att få färdtjänst - så ser nu kunderna ut att vara nöjda. 98 procent ger centralen bra eller godkänt betyg visar resultatet från den första kundundersökningen.

Ett fristående bolag ringer varje dag fem slumpvis utvalda kunder som använt färdtjänstcentralen och efter alla problem som centralen haft sedan starten för två år sedan, så ges nu en annan bild:

- Bara två procent ger centralen som helhet betyget 2 eller 1 på en femgradig skala där fem är bäst.

- 89 procent ger centralen högsta betygen, fyra eller fem.

- 91 procent ger bemötandet från de anställda i centralen fyra eller fem i betyg.

- Förarna får betyg fyra eller fem av 93 procent av kunderna.

- Två procent ger bemötandet från förarna underkänt.

- 94 procent är mycket nöjda med hur lång tid resan tar.

- 80 procent ger högsta betyg till hur bra färdtjänsten är att komma på utlovad tid.

För två år sedan startade den nya färdtjänstcentralen där hela länets färdtjänstresenärer ringer för att beställda sina samhällsbetalda resor. Det gick bara några veckor så brakade hela systemet samman. Tekniska problem, kostnader som skenar och missnöjda kunder har tyngt projektet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".