Nöjdare färdtjänstresenärer

Efter alla problem med beställningscentralen i länet, dit äldre och handikappade ringer för att få färdtjänst, ser nu kunderna ut att vara nöjda.
98 procent ger centralen bra eller godkänt betyg visar resultatet från den första kundundersökningen.

För två år sedan startade den nya färdtjänstcentralen dit alla länets färdtjänstresenärer ringer för att beställda sina samhällsbetalda resor.

Det gick bara några veckor så brakade hela systemet samman. Tekniska problem, kostnader som skenar och missnöjda kunder har tyngt projektet.

Men nu ges en helt annan bild. Den första kundundersökningen visar att 98 procent av de som ringer och beställer resor ger centralen godkänt eller bättre.
Bara två procent är missnöjda, totalt sett.

- Naturligtvis blir jag glad, det bekräftar den bild vi har haft säger planeringschef Jan-Peter Pettersson på Länstrafiken.

Det enda som får sämre betyg i den här kundundersökningen är om taxin kommer på utlovad tid. Här är bara 80 procent nöjda, konstaterar Jan-Peter Petterson.

Helt nöjda kunder kommer man aldrig att få eftersom det finns faktorer man inte kan styra över menar länstraifken.

- Det kan bli störningar i trafiken, fordon som får problem och människor som inte blir klara i tid och det kommer vi aldrig ifrån. Ett antal förseningar och ett antal missnöjda resenärer kommer vi att ha, säger Pettersson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".