500 ambassadörer ska göra reklam för Jönköping

Idag presenterades några av dom personer som ska bli ambassadörer för Jönköpings kommun. Upp till 500 personer, som till exempel taxichaufförer, hotellreceptionister och företagare, ska utbildas om Jönköpings fördelar, för att kunna sprida det vidare.

Det är föreningen för Marknadsföring av Jönköping som står bakom det här projektet.

I höst ska man börja utbilda runt 500 personer som får chansen att bli ambassadörer för Jönköping. Det är dels personer som träffar många besökande i sitt jobb, till exempel hotellarbetare, restaurangfolk och receptionister. Dels är det personer som har många kontakter utanför Jönköping i sitt jobb, som företagsledare och politiker.

Ambassadörerna ska ha grundkunskaper om Jönköping och kunna berätta om staden och vad man kan göra här.

Det gäller också att försöka ge en mer mångsidig bild av Jönköping än den som som dom flesta redan har, nämligen att det finns många kyrkor här. Cecilia Löf är VD för Atteviks Bil och ska bli ambassadör. Hon tror att många stockholmare idag har en negativ bild av Jönköping som en tråkig frikyrkostad. Hon själv är uppvuxen i Jönköping och när hon kom tillbaka till stan förra året efter 17 års frånvaro så blev hon positivt överrraskad.

- Jag tycker att stan är mer öppen idag. Det finns till exempel fler inflyttade och fler studenter, säger hon.

Reporter: Alexandra Peterson

alexandra.peterson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".