Klumpiga försök att lura kunder

1:45 min

Många bankkunder har de senaste dagarna fått ett mejl där de uppmanas att aktivera sitt bankkort på internet för en säker betalning på nätet. Men försöket är ett typiskt fishingförsök.

Meddelandet som mängder av bankkunder fått är numera ett klassiskt trick och ren bluff, säger Kerstin Ottosson, informationschef på banken SEB.

- Vi har inte hört något från våra kunder om det här, men vi har sett mejlet. Tyvärr är våra kunder nog så luttrade nu att de inte går på det, säger hon.

På mycket dålig svenska uppmanas du som kund i en bank att gå till en speciell hemsida för att aktivera ditt bankort till Visa och Mastercard säker betalning, för att på ett säkert sätt kunna handla på internet med ditt kort.

Men bankkunderna har blivit mer uppmärksamma på den här typen av meddelanden och bankerna får numer inte så många samtal till sig när sådana här meddelanden kommer.

Det kallas fishing-attacker och kommer med jämna mellanrum från olika kriminella personer, säger Kerstin Ottosson.

- Det finns ju alltid kriminella element som försöker komma åt värdesaker. Men våra kunder har blivit uppmärksamma på att det inte stämmer, och man reagerar på varningssignalerna.

Även på Swedbank är man medveten om de här attackerna och Emma Bergfeldt, som är pressansvarig, säger att banken aldrig tar kontakt med kunderna på det här sättet.

- Säkerheten i bankens tjänster bygger på att den håller reda på sådana uppgifter som är nödvändiga, så det är ologiskt att en bank skulle fråga efter kontonummer och koder via mejl eller telefon, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista