Nedläggning kom mitt i annonskampanj

Mitt under en stor annonskampanj för Jönköpings flygplats har Skyways bestämt att lägga ner sin flygroute mellan jönköping och köpenhamn från och med 3 december.

Detta eftersom sträckan går med förlust och därför inte värd att ha kvar.

Linjen står för drygt hälften av Axamo flygplats produktion.

Skyways, Jönköpings kommun, Landstinget, Länsstyrelsen och Luftfartsverket satsar tillsammans knappt 400 000 kronor på en annonskampanj för att få upp resintresset och försöka rädda flygplatsen.

I kampanjen finns bland annat reklam för Köpenhamnslinjen - åk till Köpenhamn för 700 kronor - står det exempelvis på stadsbussarna i Jönköping.

Men medan annonskampanjen pågår som bäst så kommer alltså nedläggningsbeslutet för Köpenhamnsflyget.

Hesam Akbari
hesam.akbari@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".