Anderstorp Raceway används till både motorcykel- och biltävlingar. Arkivfoto: Mattias Sundler/Sveriges Radio
lasso

Motorbanan fick rätt i miljödomstol

5:40 min

Det blev ett positivt besked för motorbanan i Anderstorp när Mark- och Miljödomstolen i Växjö tidigare idag satte ner foten och betsämde vilka villkor och regler som de har att rätta sig efter i framtiden.

Trots att länsstyrelsen krävt en lång rad begränsningar, gjorde Miljödomstolen en annan och mer generös bedömning av hur mycket och när bilarna ska få köra på motorbanan.

- Jag är väldigt nöjd med tanke på att vi får använda hela banan och inte bara halva som länsstyrelsen föreslog, säger Kari Lehtimäki, VD på Anderstorp Raceway.

Hur avgörande var dagens beslut?
- Det var ett helt avgörande besked för om vi skulle kunna fortsätta vår verksamhet eller inte. Hade vi inte fått rätt hade vi fått lägga ner verksamheten.

Det var i augusti förra året som länsstyrelsen meddelade sitt beslut när det gäller det nya tillståndet för verksamheten på motorbanan i Anderstorp. Ett beslut som i korthet handlade om att verksamheten på banan skulle begränsas än mer. Exempelvis skulle man inte få köra på hela bansträckningen, inte tillåta någon verksamhet alls i juli månad och dessutom tvingas till betydligt fler regelbundna bullermätningar.

I det förslag som motorbanan lämnade in till länsstyrelsen förra året, och som också fått stöd från både näringslivet och politiskt håll i Gislaveds kommun, ville man utöka antalet verksamhetsdagar och arrangera fler tävlingshelger och även dragracing. En linje som länsstyrelsen inte valde att gå på.

Motorbanan valde då att överklaga länsstyrelsens beslut till Mark- och Miljödomstolen i Växjö. Även grannar till motorbanan har lämnat in överklaganden till miljödomstolen. Men där har det handlat om att verksamheten på motorbanan är ett betydande intrång i deras näringsverksamhet och boendemiljö.

Idag kom domen och Mark- och miljödomstolen går inte på länsstyrelsens linje även om de i vissa delar fastställde tidigare beslut.

Bengt Johansson som varit domare i målet säger till P4 Jönköping att domen i korthet innebär att verksamheten på motorbanan kommer att utökas med en knappt en månad.

Dessutom har man gett klartecken till att använda hela bansträckningen för de bilar och motorcyklar som låter över 60 decibel, något som länsstyrelsen inte ville i sitt beslut. De ville bara att den norra delen av banan skulle få användas.

Motorbanan kommer även att få ett visst antal utökade dagar för de bilar som låter över 75 decibel. Ett annat viktigt beslut är att verksamheten får möjlighet att vara igång i juli månad, vilket länsstyrelsen inte ville.

Mark- och miljödomstolen har även gett klartecken till att att få köra dragracing i Anderstorp, dock gäller det inte de dragracingklasser som bullrar allra mest. Däremot gick man på länsstyrelsens linje när det gäller att inte låta bilar köra på natten, vilket motorbanan ville.

Totalt sett innebär alltså domen att motorbanan i Anderstorp nu kan börja blicka framåt och utveckla sin verksamhet menar Kari Lehtimäki.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista