Foto: Hasse Holmberg/Scanpix.
Infrastruktur

Dyrt signalsystem oroar

Oskar Fröidh: ”Risken är att det blir för dyrt”
2:14 min

Dyrare tågbiljetter och mer gods på vägarna. Det kan bli konsekvensen när det nya signalsystemet ERTMS införs på järnvägen.

Det är Trafikverket som vill ha det nya signalsystemet, som ska göra det enklare att köra tåg över gränserna inom EU. Men systemet gör det också mycket dyrare för tågföretagen att köra tågtrafik.

- Risken är att det blir för dyrt för de små operatörerna. De som kanske har några få lok. De får helt enkelt kasta in handduken och det medför att det blir mer lastbilstrafik, säger Oskar Fröidh som är järnvägsforskare på Kungliga tekniska högskolan, KTH.

ERTMS är ett nytt signalsystem som Trafikverket nu inför på järnvägen. Men tågföretagen tvingas till stora investeringar för att fortsätta köra. På Västerdalsbanan skulle kostnaden öka med 25 procent när systemet infördes. Istället fick persontrafiken läggas ned och ersättas med buss.

- Då var det spiken i kistan, berättar Hugo Oljemark, vd på Tåg i Bergslagen.

Enligt Trafikverket kan deras underhållskostnader sänkas med 300 miljoner per år med ERTMS. Men tågföretagen tvingas betala upp till 10 miljoner kronor per fordon. Kostnader som kan göra biljetterna dyrare och tågtrafiken olönsam.

- För SJ blir det 200 lok som måste byggas om, säger Björn Westerberg är ansvarig för ERTMS på SJ.

- Justera biljettpriser är ett sätt att öka intäkterna, men då får vi ju midre kunder.

Med ERTMS ökar även kostnaden för godstransporter på järnväg, vilket kan spä på växthuseffekten.

 - Det finns inte en endaste kundfördel för någon godsägare. Det här är ett system som kostar miljarder och som lyfter ut godset på vägarna igen. Så det här är kontraproduktiv miljöpolitik, säger Jochum Ressel i företaget Netrail som hyr ut lok och vagnar.

Reporter Jakob Kindesjö

Vad är ERTMS?

European Rail Traffic Management System - ERTMS ("Europeiskt styrsystem för järnvägstrafik") är ett standardiserat europeiskt säkerhetssystem för järnvägar med syftet att möjliggöra effektiv gränsöverskridande tågtrafik.
ERTMS består av tre delsystem:

  • System som meddelar var varje tåg befinner sig.
  • System för att avgöra om hinder finns på ett spåravsnitt.
  • System för att meddela tåget och föraren vilka hastigheter, som för ögonblicket gäller framöver utmed banan.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".