Tåg på Jönköpings station. Foto: Ewa Malmsten/Sveriges Radio.
Infrastruktur

Nytt tågsystem kan stå Länstrafiken dyrt

Bard: ”Det prövas och det är stora problem”
1:37 min

Nu oroas Länstrafiken över Trafikverkets planer att införa det nya signalsystemet på landets järnvägar. De är oroliga för att det innebär ökade kostnader och förseningar.

Systemet som styr tågtrafiken, ERTMS som ska ersätta nuvarande ATS, ska införas trots att det både är dyrt och fungerar dåligt där det testats.

Nu är Länstrafiken orolig för ökade kostnader och förseningar, säger Per-Olof Bard, tågtrafikansvarig vid Länstrafiken

– Det är väl där det är lite konstigt, när man tvingar på saker och ting. Sedan är ju systemet inte färdigutvecklat, det prövas och det är stora problem, säger Bard.

Tanken är att hela Europa ska ha samma signalsystem för tågtrafiken, det så kallade ERTMS, för att tågen ska kunna köra över landsgränserna utan problem.

Men det här kan drabba resenärerna med dyrare tågbiljetter och förseningar. Orsaken är att systemet kostar mycket pengar. Bara på södra stambanan, som går genom Jönköpings län, skulle det kostar 5 miljarder kronor att bygga om.

Dessutom har systemet havererat och krånglat där man försökt införa det på andra ställen i landet.

Länstrafiken oroas nu av kostnaderna. Tretton tåg i länet skulle behöva byggas om för 2 miljoner kronor styck för att passa det nya systemet, eftersom de måste passa för södra stambanan. Något som Landstinget i Jönköpings län, som driver länstrafiken, och skattebetalarna får stå för - eller resenärerna med dyrare biljetter.

– Det kan handla om mellan 20 och 30 miljoner kronor som ska investeras för något som vi inte vet fungerar, säger Per-Olof Bard på Länstrafiken. Han tycker nu staten msåte skjuta till pengar till länstrafikbolagen.

Men några pengar kan infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd inte lova.

– Det här har vi också tittat på, om Trafikverket kan vara en samlande part och göra den större hanteringen och sedan fördela ut. Men jag tycker det är viktigt att vi ser och hör problematiken och sedan löser det gemensamt. För de flesta är ändå för målet med för vad som ska bli bra till slut, säger Elmsäter-Svärd.

Vad är ERTMS?

European Rail Traffic Management System - ERTMS ("Europeiskt styrsystem för järnvägstrafik") är ett standardiserat europeiskt säkerhetssystem för järnvägar med syftet att möjliggöra effektiv gränsöverskridande tågtrafik.
ERTMS består av tre delsystem:

  • System som meddelar var varje tåg befinner sig.
  • System för att avgöra om hinder finns på ett spåravsnitt.
  • System för att meddela tåget och föraren vilka hastigheter, som för ögonblicket gäller framöver utmed banan.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".