Elever på speldesignlinjen visade sina slutprojekt igår. Foto: Kjell Ahlkvist/Sveriges Radio

Ljus framtid för speldesigners

Mats Söderholm: ”Det har aldrig varit lättare att leva på det här”
1:41 min

Igår hade eleverna på Ädelfors folkhögskola i Holsbybrunn redovisning av sina slutprojekt. Efter sex veckors slit kunde de visa sina egendesignade datorspel.

Eleverna på speldesignlinjen på Ädelfors Folkhögskola i Holsbybrunn har kämpat i sex veckor med sina slutprojekt. Igår visade de tre grupperna upp sina arbeten. Robin Engman hade designat spelet Vampire Club.

– Det handlar om att man är en vampyr och ens faster äger den här vampyrklubben som spelet utspelar sig på. Tanken är att det ska vara en väldigt underhållande dialog, att karaktärerna ska vara väldigt färgrika, säger Robin Engman.

Kan ett datorspel ha vilket tema som helst?

– Alla teman borde fungera. men vissa teman är betydligt svårare att få roligt och underhållande utan men allting går.

Mats Söderholm är lärare på Speldesignlinjen och han menar att det finns en ljus framtid för dataspelstillverkare.

– Ser vi på spelbranschen idag så ser vi att de stora spelen inte behöver ha någon miljonbudget och ett team på 100 personer för att bli en stor framgång. Med våra smartphones och surfplattor idag så har det nog aldrig varit lättare att själva sätta ihop ett spel, själva ge ut det och kunna leva på det.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".