1 av 2
Simon Varley, rektor på Engelska Skolan. Foto: Mattias Sundler/Sveriges Radio.
2 av 2
Renjo Gabro, Ata Nisan och Adisa Stroil går i sjätte klass på Engelska skolan där man infört ett belöningssystem med en resa till Liseberg för de som skött sig bäst. Foto: Mattias Sundler/Sveriges Radio.
Lasso

Orättvist säger elever på Engelska skolan

1:28 min

Vissa elever får åka till Liseberg på måndag medan andra får stanna hemma. Det är resultatet av ett belöningssystem som Engelska skolan i Huskvarna infört bland eleverna i sexan och sjuan.

De som skött sig bra, de belönas med en dag i Göteborg. Medan de som inte klarat uppförandet lika bra får en vanlig skoldag.
Simon Varley, som är rektor, förklarar hur lärarna använt ett system med en speciell bok där dom fyllt i om eleven skött sig eller inte.
60 elever får åka  och de andra drygt 180 eleverna på Engelska skolan i Huskvarna, som inte visat lika bra uppförande, får stanna kvar och ha vanlig skoldag.

Fått uppförandet nedskrivet
Eleverna i årskurs sex och sju på Engelska skolan i Huskvarna har alltså fått varsin så kallad ATL-bok. I den har de sedan under ett antal veckor samlat namnunderskrifter från olika lärare, som på så sätt bekräftar att de skött sig och följt skolans regler .

Reser helt gratis
Det är fem kriterier som eleverna under en längre tid ska följa för att på så sätt få sin ATL-bok signerad av lärarna. De som gjort det snabbast belönas alltså med en resa till Liseberg på måndag där allt är gratis.
Simon Varley som är rektor på Engelska skolan i Huskvarna har egentligen inga direkta betänkligheter när det gäller det här belöningssystemet.

Varit diskussion på skolan
Men det samtidgt har varit svårt för lärarna och enas om hur de olika kriterierna ska tolkas och skapat många diskussioner om det kan röra sig om fjäsk. Simon poängterar dock att det gäller att vara lite varsam när det gäller belöningen.

Forskaren kritisk
Eva Hoff, som  är lärare och forskare i utvecklingspsykologi vid Lunds Universitet, och forskar om barns kreativitet, är kritisk och blir beklämd.
- Det finns barn i skolan med medfödda koncentrationssvårigheter som inte har en chans att få följa med.
- Det är inte säkert att eleven lär sig mer med belöningssystem. Det kan också leda till att eleven tappar intresse för studierna och det blir sämre kvalité på kunskaperna, säger forskaren.

Straffar blyga elever
- Orättvisa kan skapa osämja och kan ge dålig stämning. Men jag tänker mer på elever med svårigheter. De har inte förutsättningar.
Hon kan också tänka att det här belöningssystemet också straffar till exempel blyga elever.
- Det borde skapa rivalitet mellan eleverna.

Finns bättre belöningssystem
- Risken finns också att många elever tappar lusten och motivationen, anser Eva Hoff,  lärare och forskare i utvecklingspsykologi. Hon skulle vilja se det som en kollektiv belöning, så de svaga eleverna får hjälp av de som har bättre förutsättningar. Så alla fick åka om eleverna kollektivt hjälpts åt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista